Beiträge

Active motorcycle safety with Rider Assistance Systems – BASt research
Aktive Motorradsicherheit durch Fahrerassistenz – Forschung der BASt

Julia Bräutigam

Federal Highway Research Institute (Bast), Germany
Bundesanstalt für Straßenwesen (BASt)

Motorcycle Safety in Germany: Attitudes and Behavior with special view on Advanced Rider Assistance Systems for Powered Two Wheelers
Motorradsicherheit in Deutschland: Einstellungen und Verhaltensweisen mit speziellem Blick auf Fahrer-Assistenzsysteme an Krafträdern

André Vallese

Institute for Motorcycle Safety (ifz), Germany
Institut für Zweiradsicherheit (ifz)

Development of a Surrogate Motorcycle Soft Target for Use in ADAS Testing
Entwicklung eines Motorrad-Models für Tests mit Fahrer-Assistenzsystemen

John Lenkeit
Dynamic Research Inc., USA

Safety Potential Assessment of Cornering ABS Systems Based On Riding Tests
Begutachtung des Sicherheitspotenzials von Kurven-ABS-Systemen basierend auf Praxistests

Alessio Sevarin

Vehicle Safety Institute, Graz University of Technology, Austria
Institut für Fahrzeugsicherheit, Technische Universität Graz

Limits of Autonomous Emergency Brake Systems for Powered Two-Wheelers – An Expert Study
Einsatzgrenzen automatischer Notbremssysteme für motorisierte Zweiräder – eine Expertenstudie

Nora Leona Merkel

Technische Universität Darmstadt, Institute of Automotive Engineering (FZD), Germany
Technische Universität Darmstadt, Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD)

The Influence of Rider Motion on Motorcycles and Riding Simulators
Einfluss der Fahrerbewegung auf Realfahrzeug und Motorradsimulator

Raphael Pleß

Technische Universität Darmstadt, Institute of Automotive Engineering (FZD), Germany
Technische Universität Darmstadt, Fachgebiet Fahrzeugtechnik (FZD)

Preventing Lateral Sliding in Curves
Verhinderung seitlichen Rutschens in Kurven

Matthias Klews
Robert Bosch GmbH, Germany

Why automatization is the future of rider assistance systems – Intervene before a critical situation.
Warum Automatisierung die Zukunft für Assistenzsysteme ist – Intervenieren, bevor es kritisch wird.

Stefan Hans, BMW Motorrad, Germany
Markus Köbe, Günther Prokop, Technische Universität Dresden, Germany

CMC-Roadmap: motorcycles on track to connectivity & Evaluation of the Potential of C-ITS for Motorcycles on the Basis of Real Accidents

CMC-Roadmap: Das Motorrad auf dem Weg zur Konnektivität & Bewertung des Potentials von C-ITS für motorisierte Zweiräder auf Basis von Realunfalldaten

Christian Massong, BMW Motorrad, Germany
Marcus Petzold, Verkehrsunfallforschung an der TU Dresden (VUFO), Germany

Powered Two Wheeler HMI Design For Cooperative Intelligent Transport Systems (C-ITS)
Motorrad HMI Design für Cooperative Integlligent Transport Systems (C-ITS)

Sebastian Will

Würzburg Institute for Traffic Sciences, Germany
Würzburger Institut für Verkehrswissenschaften (WIVW)

Comparing critical event deceleration for motorcyclists and drivers
Im Vergleich: Verhalten in kritischen Situationen von Motorrad- und Pkw-Fahrern

Shane McLaughlin
Virginia Tech Transportation Institute, USA

Detection of motorcyclists by car drivers with and without motorcycling experience.

A virtual reality driving simulator study including eye-tracking.
Wahrnehmung von Motorrädern durch Pkw-Fahrer mit und ohne Motorrad-Erfahrung.
Eine Virtual-Reality-Simualtorstudie unter Berücksichtigung des Blickverhaltens.

Sofie Boets
VIAS institute, Belgium

The proposed approach of Knowledge Base for the identification of promising countermeasures to reduce casualties amongst motorcyclists
Der Ansatz einer Wissensbasis für die Identifikation von zielführenden Gegenmaßnahmen zur Reduzierung von Motorradunfällen

Giovanni Savino
Department of Industrial Engineering (DIEF), Universityof Florence, Italy

The International Motorcycling Federation sets a new standard for riders‘ safety through the FIM Racing Homologation Programme for helmets.
Mit dem FIM-Racing Homologation Programm für Motorradhelme setzt die FIM einen neuen Standard für Fahrersicherheit

Erica Manfredi
Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM), Switzerland

Virtual assessment of protective systems for motorcyclists based on real-world accident-data
Realunfalldaten-basierte virtuelle Bewertung von Schutzsystemen für Motorradfahrer

Klaus Bauer

Ludwig Maximilian University Munich, Biomechanics and Accident Analysis at Institute of Legal Medicine Germany
Ludwig-Maximilians-Universität München, Biomechanik und Unfallforschung am Institut für Rechtsmedizin.

Safety Standard for Motorcyclists – Protection against Injuries in Traffic Accidents and Residual Injury Pattern.
Sicherheitsstandard für Motorradfahrer- Schutz gegen Verletzungen in Verkehrsunfällen und Bilanz verbliebener Verletzungsschwerpunkte

Dietmar Otte

BIOMED-TEC Hannover and Hannover Medical School, Germany
BIOMED-TEC Hannover und Medizinische Hochschule Hannover, Germany

ADAS&ME: Experiments for the development of a rider condition monitoring system
ADAS&ME: Experimente zur Entwicklung eines Monitoring-Systems für die Verfassung des Fahrers.

Ioannis Symeonidis
Hellenic Institute of Transport, Centre for Research & Technology Hellas, Greece

Different approaches with regard to safe cornering lines and how to adopt them – background information and possible improvements
Unterschiedliche Ansätze sicherer Kurvenfahrlinien und deren Aneignung – Hintergründe und mögliche Verbesserungen

Roman Angermann

Swiss Touring Club, Switzerland
Touring Club Schweiz

Lean Angles and Lane Positions of Motorcyclists
Schräglagen und Kurvenlinien von Motorradfahrern

Martin Winkelbauer

Austrian Road Safety Board, Austria
Kuratorium für Verkehrssicherheit (KFV)

High Precision Motorcycle Bend Trajectory Reconstruction Based on a Low-cost Multi-Sensor System
Die hochpräzise Nachabbildung von Motorrad-Kurvenlinien basierend auf einem kostengünstigen Multi-Sensorsystem

Sarra Smaiah

Laboratoire Signal et Communication, Algeria
Laboratoire Systèmes et Applications des Technologies de l’Information et de l’Energie, Université Paris Sud, France

The DVR Smart Phone Riding Style Feedback Application
Die DVR-Smartphone-Feedback-Applikation für den Fahrstil

Hartmut Kerwien, Institut für angewandte Verkehrspädagogik (avp), Germany
Kay Schulte, German Road Safety Council, Germany
Deutscher Verkehrssicherheitsrat (DVR)

New ways to measure motorcycle safety – by means of risk modelling and analyzing riding dynamics data
Neue Wege um Motorradsicherheit zu messen – anhand von Risikomodellen und der Analyse von Fahrdynamikdaten

Christian Stefan, Klemens Schwieger
Austrian Institute of Technology GmbH (AIT), Austria

Innovative motorcycle headlight design for improving motorcycle visibility
Innovatives Motorrad Scheinwerferdesign für bessere Erkennbarkeit

Stéphane Espié
The French institute of science and technology for transport, development and networks (IFSTTAR), France

Ultra-lightweight electric two-wheelers are the future; the future is now.
Ultraleichte elektrische Zweiräder sind die Zukunft; die Zukunft ist jetzt.

Steven H. Anderson
MEA Forensic Engineers & Scientists, USA

Conference Special!

1st Conference Day

Round Table Discussion

“The Role of PTW in the Future of Traffic”